Promocja Instagrama w wyszukiwarkach — 15 minut pracy, efekty przez lata!

Promocja Instagrama w wyszukiwarkach

Czy wiesz, że to, co wpiszesz w polu „Imię i nazwisko” w ustawieniach swojego konta na Instagramie, ma wpływ na to, komu i jak często się wyświetlasz?

Jeśli wzrost popularności Twojego konta na Instagramie jest dla Ciebie ważny i interesuje Cię skuteczna promocja na Instagramie, pewnie zainteresuje Cię fakt, że to, co wpiszesz w trakcie edycji swojego konta w polu imienia i nazwiska, ma duży wpływ na to, komu i jak często się wyświetlasz — zarówno w wyszukiwarce na Instagramie, jak i w wynikach wyszukiwania Google. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się:

  • Jaki wpływ na popularność konta na Instagramie ma treść wpisana w polu imienia i nazwiska;
  • Co należy tam wpisać, aby klienci znajdowali Cię sami — zarówno w aplikacji, jak i wyszukiwarkach internetowych.

Gdzie znajdziesz pole „Imię i nazwisko” oraz w którym miejscu wyświetla się to, co tam wpiszesz?

Aby edytować omawiane pole tekstowe:

  1. Wejdź na stronę swojego profilu.
  2. Kliknij na Edytuj profil.
  3. Kliknij na Imię i nazwisko.

To, co wpiszesz w polu „Imię i nazwisko”, wyświetli się tam, gdzie wskazałem w poniższej grafice za pomocą fioletowej strzałki.

Jak edytować pole „Imię i nazwisko” na Instagramie?

Promocja w wyszukiwarce Instagrama: Związek pola „Imię i nazwisko”, z widocznością Twojego konta

Na wstępie przyznam, że mam wrażenie, iż wiele osób traktuje to pole zbyt poważnie, wprowadzając tam dosłownie swoje imię i nazwisko. A przecież to, co tam wpiszemy, może mieć zasadniczy wpływ na popularność Twojego konta. Może mieć i ma! Co to znaczy?

Pomóż wyszukiwarkom zrozumieć Twój profil na Instagramie

Wyszukiwarka Instagrama, a nawet wyszukiwarka Google w trakcie „obliczania” tego, czy wyświetlić Twoje konto w odpowiedzi na wpisaną przez kogoś w wyszukiwarkę frazę, ochoczo analizuje i wykorzystuje treści wprowadzone w tym polu, traktując je z dużą powagą.

I tu warto zadać sobie pytanie — przez kogo chcemy być odnajdywani? Przez tych, którzy znają nas z imienia i nazwiska czy tych, którzy nas nie znają i szukają usługodawcy takiego jak my?

Dodatkowo pole tzw. „imienia i nazwiska”, to swoisty nagłówek na naszym profilu — w sam raz do zakomunikowania tego, czym się zajmujemy. W świecie neuromarketingu mówi się też o zasadzie 3 sekund, według której tylko tyle mamy do zakomunikowania potencjalnemu klientowi, że jesteśmy tym, kogo szuka — więc piszmy zwięźle, przekazując to, co najważniejsze.

Jak wypełnić pole imienia i nazwiska z korzyścią dla popularności profilu na Instagramie?

Wpływ treści w „nagłówku” na wyniki wyszukiwania Instagrama.

To, co tam wpiszesz, będzie w istotnym stopniu brane pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki Instagrama — Weźmy dla przykładu tatuatorkę Kasię z Namysłowa.

Kasia na swoim koncie ma wpisane swoje imię i nazwisko: „Kasia Hyży”. Dzięki temu zabiegowi Instagram wie, że jeżeli ktoś wprowadzi w wyszukiwarkę treść „Kasia Hyży”, to warto wyświetlić jej profil. To dość oczywiste, prawda?

A co jeśli nasza bohaterka wpisze zamiast „Kasia Hyży”, zdanie: „Lubię kolorowanki”? Otóż wyszukiwarka instagrama, po niedługim czasie – czas przetwarzania informacji przez algorytmy Instagrama bywa różny – na wpisywaną frazę „Lubię kolorowanki”, chętnie wyświetliłaby nam konto Kasi. Jaki z tego morał? Taki, że warto wpisać tam to, co wpisują Twoi odbiorcy, w trakcie poszukiwań kogoś takiego jak Ty.

Co Twoi potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarce Instagrama?

Zastanów się, co wpisują w wyszukiwarkę ci, którzy szukają Twojej usługi. Aby pomóc Ci w tych rozważaniach, wróćmy do przykładu tatuatorki Kasi. Jeśli uważa Ona, że jej potencjalni klienci, najczęściej wpiszą w wyszukiwarkę:

  • Tatuaż Namysłów
  • Tatuaże Namysłów
  • Studio tatuażu Namysłów

...to jak mogłaby skorzystać z tej wiedzy przy tworzeniu „nagłówka” na swoim Instagramie?

Oto przykładowe rozwiązanie, które mogłaby zastosować. Wykorzystując wiedzę, co wpisują jej klienci, Kasia połączyła popularną frazę „Studio tatuażu Namysłów” ze swoim imieniem i nazwiskiem, którym sygnuje swoją działalność. Jej nagłówek (wpisany w polu imienia i nazwiska) mógłby wyglądać następująco:

Kasia Hyży — Studio tatuażu, Namysłów

Jak widać w powyższym przykładzie, Kasia oddzieliła frazes „Studio tatuażu” od „Namysłów” przecinkiem — znakiem interpunkcyjnym, który nie wpływa negatywnie na analizę treści dokonywaną przez algorytmy wyszukiwarki. Zabieg ten jest więc pozytywnie odbierany przez algorytm oraz dodaje treści estetyki i logiki.

Choć my widzimy „Studio tatuażu, Namysłów”, co jest oczywistym komunikatem, że mowa o studiu tatuażu z Namysłowa, roboty wyszukiwarki zobaczą „studio tatuażu namysłów” – bez wielkich liter i znaku interpunkcyjnego. Jest to idealne połączenie potrzeby klarowności komunikatu dla odbiorcy, z potrzebami, jakie narzucają algorytmy wyszukiwarek.

Jak zmiana ta, wpłynęła na popularność profilu?

Odkąd Kasia wpisała w polu imienia i nazwiska „Kasia Hyży — Studio tatuażu, Namysłów” na jej koncie pojawiają się nowi klienci, którzy szukali w wyszukiwarce studia tatuażu w Namysłowie, wpisując takie frazy jak: studio tatuażu namysłów, tatuaże namysłów czy tatuaż namysłów.

Zwróć uwagę, że w słowie „tatuażu” zawarte jest słowo „tatuaż”. To właśnie dlatego algorytm nie ma większego problemu z wyświetleniem jej konta nie tylko tym osobom, którzy szukają wpisując frazes „studio tatuażu namysłów”, ale również tym, którzy wpisują po prostu „tatuaż namysłów”.

Czy zaczynasz już łapać, jak to działa? Jeśli jesteś tatuatorem lub tatuatorką, sprawa staje się dla ciebie dość oczywista, bo świetne rozwiązanie zawarłem już w powyżej, jeśli jednak wpadłeś tutaj z innej branży, zastanów się:

  • Jakie frazy wpisują ludzie szukający Twoich usług?
  • Czy można je sprytnie zawrzeć w jednym nagłówku — łącząc podobne sobie słowa i nie tracąc na sensowności komunikatu?

A następnie zbuduj nagłówek, który pomoże w identyfikacji Twojego profilu zarówno wyszukiwarce, jak i tym, którzy szukają tego, co oferujesz.

Promocja Instagrama w wyszukiwarkach internetowych: „Nagłówek” Twojego profilu, a darmowy ruch z wyszukiwarek internetowych

Upraszczając, ruch na Instagramie może pochodzić z:

  • zasięgów udostępnianych przez Ciebie treści,
  • z płatnej promocji postów i tworzonych reklam,
  • z wyszukiwarki Instagrama,
  • ale też z wyszukiwarki Google.

To, co wprowadziliśmy w pole tzw. „Imienia i nazwiska”, ma ogromny wpływ na to, jak często i czy w ogóle Wasze konto wyświetlane jest w wynikach wyszukiwarki Google. W końcu Instagram to nie początek ani koniec Internetu, a wiele osób szuka, przykładowo, studia tatuowania z Namysłowa korzystając z wyszukiwarki Google lub innych, takich jak wyszukiwarka Bing.

SEO na Instagramie, czyli jak pozyskać ruch z wyszukiwarki internetowej? Poznaj, zrozum i zastosuj u siebie.

Pole „imienia i nazwiska” to jedno z czterech treści, które widoczne są na profilu Instagrama wyświetlonego w przeglądarce internetowej! Głównie dzięki tym treściom, roboty wyszukiwarek takich jak Google, wiedzą, co znajduje się na danej stronie i komu ją wyświetlać.

W końcu nasze konta na Instagramie znajdują się nie tylko w aplikacji mobilnej, ale również w postaci strony internetowej, która wyświetla się wyszukiwarkach internetowych. Przykładowo, nasz profil znajduje się pod adresem: www.instagram.com/wagnertattoo.pl, a jego indeksowalna treść wygląda jak na obrazku poniżej:

SEO na Instagramie

Warto w potencjalnie (ale nie do końca) każdym z tych miejsc zawrzeć naszą strategiczną frazę lub jej wersje synonimiczne (o zbliżonym brzmieniu lub znaczeniu). Trudniej będzie z nazwą użytkownika (z powodów technicznych i wizerunkowych), a z pewnością prościej z opisem, tzw. BIO — ale o tych dwóch będziemy myśleć w następnych artykułach. Dziś skupmy się tylko na omawianym polu imienia i nazwiska.

Pole imienia i nazwiska wykorzystywane jest przez Instagrama, do tworzenia meta tagów!

Czym są meta-tagi?

Meta-opis i meta-tytuł to treści, które strona internetowa (w tym przypadku strona profilu na Instagramie) sugeruje wyszukiwarkom takim jak Google, do zastosowania w wynikach wyszukiwania. Dla przykładu spójrz, jak wygląda nasze konto wyświetlone w wyszukiwarce Google:

Instagram a SEO

Jak Instagram generuje meta-tagi profilu na Instagramie dla wyszukiwarek internetowych?

META-TYTUŁ

Jak widać na powyższym obrazku, Google generuje meta-tytuł dla wyników wyszukiwania wykorzystując pole Imienia i nazwiska oraz nazwy użytkownika. Jedno z tych pól obowiązkowo musi posiadać omawianą frazę, która jest strategiczna dla widoczności profilu. Zalecam też, aby nie nie umieszczać jednakowej w tych dwóch, bo to zaniży Twoje wyniki, zamiast zawyżyć (zbyt duże nasycenie). Możesz sobie pozwolić ewentualnie na synonimiczną wersję, przykładowo:

Imię i nazwisko: Kasia Hyży — Studio tatuażu, Namysłów
Nazwa użytkownika: kasia.tatuaze.namyslow

Jeśli jednak nazwałeś(aś) swoją markę oryginalną i wyróżniającą na rynku nazwą, taką jak np:

  • tattoo.seminar 
  • projekt.ink 
  • dziaram.sobie 

...zostań przy tej nazwie! O odpowiednie nasycenie frazy strategicznej zadbasz w opisie profilu (biogramie), o czym będę pisał w następnych artykułach.

META-OPIS

Meta-opis tworzony jest przez Instagrama ogólnie rzecz biorą na wzór poniższego „skryptu”:

Statystyki (ilość obserwujących, obserwowanych i wpisów) + zobacz zdjęcia i filmy zamieszczone przez + Imię i nazwisko + (Nazwa użytkownika) + na Instagramie.

Możesz się teraz zastanawiać nad tym, o co mi chodzi, skoro na poprzednim obrazku gołym okiem widać, że meta opis został stworzony przez wyszukiwarkę z biogramu profilu, a nie powyższego konta?! Tak, to prawda.

W chwili wykonywania powyższego zrzutu ekranu Google wyświetlił mi treść biogramu. Wiedz jednak, że wyszukiwarka Google oraz inne regularnie manipulują treściami, które wyświetlają. Regularnie badają efekty wyświetlania innych, niż wskazanie w kodzie źródłowym instagrama, wyświetlają różnorakie wersje treści w zależności od wpisanych przez użytkownika fraz lub wykonują inne zabiegi, o których można by książkę napisać, którą trzeba by regularnie i nazbyt często aktualizować. Nie zmienia to jednak faktu, że:

  • Jednego dnia Google zastosuje meta opis pochodzący bezpośrednio ze skryptu, który przedstawiłem powyżej i którego treść jest ukryta w kodzie źródłowym strony; drugiego wstawi tam treść biogramu; a trzeciego zrobi jeszcze coś innego.
  • Treść meta-opisu znajduje się ukryta w kodzie źródłowym strony i choć Google w danej chwili może jej nie wyświetlić w wynikach wyszukiwania, to jednak bierze ją pod uwagę w procesie oceny wartości Twojego konta.

Jak wygląda nasze konto w wynikach wyszukiwania w dniu, w którym Google wykorzystuje meta-opis z kodu źródłowego (skryptu)?

Instagram w wynikach wyszukiwania Google

A jak wyglądają Tagi meta w kodzie źródłowym strony profilu? Wersja uproszczona.

<title>Akcesoria do tatuowania · Edukacja · Marketing studia tatuażu (@wagnertattoo.pl) • Zdjęcia i filmy na Instagramie</title>
<meta name="description" content="Obserwujący: 4,335, obserwowani: 1,399 posty: 43 – zobacz zdjęcia i filmy zamieszczone przez Akcesoria do tatuowania · Edukacja · Marketing studia tatuażu (@wagnertattoo.pl) na Instagramie" />

Czy wiesz już, jaki z tego morał? Jeśli nie pozwól, że Ci go przedstawię i podsumuję.

To, co wpiszesz w polu określonym przez Instagram jako „Imię i nazwisko”, jest jednym z podstawowych i najważniejszych czynników, które są niezbędne, aby Twoje konto wyświetlało się w wyszukiwarce Instagrama oraz wyszukiwarkach internetowych! A im lepsza treść, tym więcej wyświetleń.

Jeśli więc chcesz, aby Twoje – przykładowo – studio tatuażu, mieszczące się w Namysłowie, wyświetlało się tym, którzy szukają tatuatora(ki) w tej miejscowości, zadbaj o to, aby treść umieszczona w omawianym polu odpowiadała temu, co wpisują Ci, którzy szukają właśnie Ciebie — choć jeszcze tego nie wiedzą.

Co więcej, wiedz, że opis (biogram) oraz kategoria profilu mimo to, że nie są wyświetlane w wynikach wyszukiwarek internetowych, są również bardzo istotnymi treściami branymi pod uwagę przez algorytmy, których celem jest zdecydowanie, które studio tatuażu wyświetlić szukającemu na początku listy, a które na końcu — dotyczy to zarówno wyszukiwarki wewnątrz aplikacji Instagrama, jak i wyszukiwarek internetowych.

UWAGA!

W poprzednim artykule pisałem o wadze doboru odpowiedniej kategorii profilu oraz podkreśliłem to, że należy ją wyświetlić (w trakcie edycji konta, instagram daje nam wybór, czy wyświetlić kategorię na stronie profilu, czy nie).

Zauważyłem, że wielu moich czytelników z branży tatuażu mimo przeczytania tego poradnika, zamiast zalecanego wyboru kategorii „Salon tatuażu i piercingu” i tak pozostali przy „Artysta” lub innej. Pomijając fakt, że ich treści publikowane na Instagramie w skutku tego wyboru wyświetlać się będą rzadziej ich potencjalnym klientom (a więc tracą zasięgi) oraz ich konto będzie miało słabszą pozycję w wynikach wyszukiwania wewnątrz aplikacji, to również w oczach wyszukiwarek internetowych jest to po prostu „faux-pas” — niewłaściwy krok.

W kontekście wyszukiwarek internetowych wybór kategorii (i jej wyświetlenie), która zawiera w sobie frazę strategiczną, którą wybraliśmy w poprzednich krokach, jest bardzo istotny! Co więcej, mimo tego, że w Polsce zdecydowana większość ludzi szuka „studia tatuażu”, a Instagram określił dostępną kategorię „salonem tatuażu”, jest to świetna opcja, która wprowadza synonim „studia” do treści opisującej profil, co przez wyszukiwarki jest postrzegane w sposób pozytywny i daje nam klientów, którzy wpisywali „salon”.

Dla wzmocnienia świadomości tematu powiem jeszcze jedno. Jeśli na Instagramie pojawią się dwa konta o podobnej treści, która kieruje na frazę „studio tatuażu namysłów”, lecz jedno z nich będzie w kategorii Artysta (lub też ukryje swoją kategorię), a drugie wyświetli kategorię Salon tatuażu i piercingu — to zgadnij, który z tych dwóch profilów będzie mieć większą szansę na wyświetlenie się na górze wyników wyszukiwania, a który na dole?

Jeśli więc jesteś jednym(ą) z osób, które korzystają z innej niż „Salon tatuażu i piercingu” kategorii, zastanów się ponownie czy nie warto wprowadzić zmian... Bo niezależnie od tego czy „dziarasz” u kogoś w studiu czy u siebie, zmiana tej treści umożliwi większej ilości osób znalezienie Twojego profilu.


Brakuje Ci klientów? Skorzystaj z naszego bota na Instagrama!